Każdy nauczyciel chce poprzez swoją pracę przygotować dziecko do życia w zgodzie z otaczającą go rzeczywistością. Przychodząc na świat, dzieci nie rozumieją go jeszcze, poznają go dopiero uczestnicząc aktywnie w codziennym życiu. Zdobywają doświadczenia nie tylko poprzez własne działanie, ale także poprzez oglądanie tego, czego na co dzień zobaczyć nie sposób. Dlatego dużą pomocą w takim poznawaniu rzeczywistości może okazać się komputer.
- Komputer ułatwia naukę każdy z nas wie, że dziecko uczy się najlepiej poprzez zabawę. Wiele programów realizuje właśnie tę zasadę „bawiąc – uczyć” i to tak efektywnie, że wiele dzieci nie uświadamia sobie nawet procesu uczenia się.
- Komputer umożliwia dostęp do ogromnych zasobów informacji: nikt nie jest w stanie zgromadzić tylu informacji w jednym miejscu popartych dodatkowo ilustracjami, czy animacjami, ile można uzyskać za pomocą komputera a przecież poprzez obrazy dzieci uczą się najszybciej.
- Komputer zapewnia interakcyjność, czyli wzajemny dialog pomiędzy użytkownikiem, a programem komputerowym, poza tym ułatwia także komunikowanie się. W pracy z komputerem dziecko nie jest już biernym uczestnikiem, jak np. podczas oglądania telewizji, lecz może wpływać na swoje działania, zmieniać je, powtarzać, lub też rezygnować z nich, jeśli się znudzi..
- Komputer rozwija zainteresowania: rozwija samodzielność, dostarcza rozrywki i relaksuje, jeśli dziecko trafi na temat szczególnie je interesujący, może bez najmniejszego problemu poszukać szerszych informacji w tej dziedzinie, a co za tym idzie zdobyć wiedzę, lub nabyć nowe umiejętności.
- Komputer jest pomocą: szczególnie dla dzieci niesprawnych fizycznie, czy nie nadążających w rozwoju intelektualnym za rówieśnikami. Istnieją specjalne programy edukacyjne dające możliwość wyrównywania szans .
Zastosowanie komputerów w pracy z dziećmi ma bezpośredni wpływ na przebieg procesu kształcenia. Rozbudza wszechstronną aktywność poznawczą dziecka, jego zaangażowanie w pracę, zaciekawienie, zwiększa też zainteresowanie materiałem nauczania, a także samą szkołą, w efekcie zwiększa się motywacja do nauki.
Możliwości praktycznego wykorzystania komputera w kształceniu zintegrowanym są ogromne w każdej płaszczyźnie integracji:
Edukacja polonistyczna
Ø Ćwiczenia w czytaniu i pisaniu
Ø Czytanie ze zrozumieniem
Ø Poznawanie i utrwalanie zasd ortografii
Ø Pisanie i przesyłanie poczty elektronicznej z zastosowaniem form obowiązujących
Podczas pisania listu
Ø Swobodne pisanie tekstów
Edukacja matematyczna
Ø Wykonywanie prostych operacji matematycznych w ramach rachunku pamięciowego
Ø Porządkowanie i klasyfikowanie
Ø Algorytmy działań pisemnych
Ø Rozwiązywanie zadań wymagających logicznego myślenia
Ø Powiększanie i zmniejszanie obiektów jako przygotowanie do wprowadzenia pojęcia skali Edukacja plastyczno-techniczna
Ø Tworzenie form plastycznych w edytorze graficznym
Ø Projektowanie z wykorzystaniem dostępnych narzędzi graficznych
Ø Operowanie kolorem i teksturą
Ø Tworzenie graficznych form użytkowych
Ø Poznawanie różnych urządzeń , ich działania i zasad bezpiecznego korzystania z nich
Edukacja muzyczna
Ø Poznawanie różnych instrumentów muzycznych, ich brzmienia
Ø Graficzne przedstawianie melodii z wykorzystaniem wszystkich znaków muzycznych
Ø Budowanie schematów rytmicznych
Ø Układanie własnych kompozycji muzycznych
Edukacja przyrodnicza
Ø Wykorzystywanie rysunków, ilustracji, zdjęć, filmów czy prezentacji w celu:
Ø Poznawania i oglądania różnych okazów przyrodniczych
Ø ukazywanie warunków życia, budowy, rozwoju różnych form życia
Ø obrazowego przedstawienia zależności występujących w przyrodzie
Ø poznawanie zjawisk i mechanizmów w przyrodzie nieożywionej
Zastosowanie komputerów, to uatrakcyjnienie zajęć i zmniejszenie dysproporcji pomiędzy tym, co dziecko otacza, a tym, czego uczy. Komputer uczy przede wszystkim umiejętności praktycznego wykorzystywanie nabytych kompetencji w codziennym życiu i przyszłej pracy zawodowej. Szkoła powinna kształcić ludzi, którzy potrafią, a nie takich, którzy wiedzą.
Niepotrzebni są nam ludzie z doskonałą wiedzą encyklopedyczną. Po cóż w takim razie istniałyby encyklopedie? Potrzebna jest więc młodzież, która bez problemu będzie wiedział gdzie i jak należy szukać aby tę wiedzę zdobyć i jak ją wykorzystać.
Beata Zdrojewska |